zaterdag, december 10

Explore Oz week 6 (geloof ik?)

Week 6;
Exmouth, Paraburdoo, Tom Price, Karijini NP, Indee Station, Eighty Mile Beach, Broome.
.
P1000293
Als de ontvangst even wat minder is lost Bonny dat zo op!
Exmouth is de plaats waar Jo weer vertrekt. Vreemd idee want het gaat lekker en het is gezellig. Exmouth zelf is niet heel veel aan maar het nabij gelegen Cape Range NP is wel gaaf, dat gaan we eerst nog doen voor ze op de bus stapt terug naar Perth. CRNP is veel baaitjes met helder water. Heel mooi snorkelen en vooral lekker niks doen, beetje in het water hangen, beats the hell out of sitting in the office :)))
.
07052010070
This is not the office :)
.
Minus 1 reisbuddy ga ik op weg naar Karijini NP, schijnt mooi te zijn. Grappig is dat je steeds dezelfde mensen tegen komt en zo dus eigenlijk al snel het gevoel hebt in een soort los verband met anderen te reizen. Karijini is een heel stuk rijden en ik verkijk me een beetje op de afstand. Als het donker wordt is het zeker nog een uur rijden en dat is niet handig in Oz i.v.m. de kangaroos. Die hebben net als konijnen vrij hardnekkige zelfmoordneigingen bij het zien van auto koplampen. Geeft lelijke deuken. In stop daarom maar in Paraburdoo (!!) , geen camping maar wel een voetbal veld met toiletten waar ik naar toe gestuurd wordt door de pompbediende. Mijn auto staat naast veld op de parkeerplaats. Het is zaterdagavond en dat is dus Footie time. Tegen zevenen is de parkeerplaats vol met Utes, 4WD en allerlei overdreven gepimpte Holdens en Fords. Paraburdoo is een mijnstadje en daar wordt heel veel geld verdiend, hetgeen te zien aan het auto park. Een footie is een partijtje Australian Football ! Rugby is voor watjes en dat is duidelijk te zien aan het verloop van deze wedstrijd. Volgens mij kunnen ze het beter Gras-matten noemen want de ene knokpartij is nog niet over of de volgende vindt al weer plaats en dat gaat niet zachtzinnig. Voluit meppen en zelfs schoppen als de tegenstander al op de grond ligt! Echt vermakelijk !!
.
P1000320
Australisch gras matten
.
In Tom Price boek ik een toertje naar de locale ijzer erts mijn, is niet veel te zien, vooral stoffig en grote auto's hebben ze daar ook. Op de camping ontmoet ik een NL stel, ze zijn beide rechercheur bij de politie en om die reden mag ik geen namen noemen en foto's plaatsen ;) Ik noem ze daarom maar R en B. De foto van de mijn is afkomstig van R, met dank.
.
P1020419
Het kan altijd groter
.
Karijini doe ik samen met R&B want alleen hiken in een dergelijke omgeving is niet verstandig. Als ik Karijini in rijd dan vraag ik me nog af wat hier nu zo bijzonder aan is, zie alleen een Afrikaans aandoende savanne. Als we eerste Gorge zien, snap ik het ineens. Dit is heel bizar. De grond is hier als het ware open gebarsten zoals de mud cracks in een droog gevallen meer, maar dan heeeel groot. Als je 50 meter van de rand staat zie je niets en als je een stukje doorloopt dan opent de aarde zich ineens voor je en kijk je in een heel diepe smalle kloof die geheel onder het maaiveld ligt. Sommige kloven zijn wel 100 meter diep. Op sommige plaatsen zijn de kloven wel 100 meter breed en op andere plaatsen zo smal dat je beide wanden aan kunt raken als je er door loopt. Overal staat water en stromen beekjes en het geheel is zo ongelooflijk dat ik gerust kan zeggen dat het met afstand het gaafste is wat ik tot nu in Australixeb heb gezien, inclusief mijn vorige trip, 10 jaar geleden. Het is ontzettend spannend en avontuurlijk om door de smalle kloven te klimmen en klauteren en over de smalle richels te schuifelen om te kijken of je toch maar weer een stukje dieper kunt komen en zien wat er om de bocht is. Echt heel heel bijzonder.
.
P1000344_2
Karijini.....zo heb ik nog 100 waarvan een paar hieronder!
.
P1000348_2
.
P1000370_2
Jean Claude v. D is er niks bij!
.
P1000373_2
.
P1000395_2
.
P1000401_2
.
Maar aan alle fun komt een eind en ik ga verder richting Broome maar dat is een heel eind dus ik hak de reis in 3 stukken. Voor nacht 1 plan ik een overnachting op een Cattle Station. Indee Station ligt precies op een mooie afstand en ik verwacht dat het niet duur is en dat er verder niemand zal zijn dus rustig en vroeg naar bed. Fout. Als ik om half zes in check deelt de dame in kwestie me mede dat het om zes uur Happy Hour is?? OK, ook leuk happy hour in je uppie maar om zes uur komen uit alle hoeken en gaten ineens mensen die ik voorheen niet kon ontdekken, rond reizende bejaarde Australiers, Couleur Locale met baarden, een stel Duitse meiden van de Universiteit van Perth, etc. En zo werd het toch nog gezellig en niet vroeg.
.
P1000405_2
Happy Hour op een Cattle Station in the f....ing middle of nowhere.
.
Via een tussenstop in Eighty Mile Beach uiteindelijk in Broome terecht gekomen en wacht nu op Katja terwijl ik wat nuttige dingen aan de auto doe.
Broome is wel leuk, beetje slaperig maar gezellig. De zee heeft hier de neiging om nogal spectaculair heen en weer te schieten tussen eb en vloed. Bij vloed staat het water tot aan het grasveld van de camping waar ik sta en bij eb is het water gewoon helemaal verdwenen! Letterlijk weg, bijna niet meer te zien ! Wil je bij eb langs het water lopen, dan moet je eerst een kilometer of twee lopen voor je water ziet. Het tij is hier standaard al rond de 10 meter en bij springvloed kan het zelfs 15 meter zijn, schijnt een van de grootste tij verschillen ter wereld te zijn! Als je wilt zwemmen moet je er dus op tijd bij zijn, anders heb je pech, dan is de zee weg!
.
16052010075_2
Welcome in Tropical Broome, tropische stormen bedoelen ze zeker!
.
groetjes, Noel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten