vrijdag, december 9

De tamtam van Bongo

Tekst Noel, Fotografie Marica

Gabon
Bitam - Lalara - Bifoum - Libreville - Lambarene - Ndende - Tchibanga - Doungila

Gabon ???? !!!! Wat moet je daarvan verwachten. De naam Gabon is afkomstig van Gabao, Portugees voor lange jas ? Waarom ze een land naar een lange jas vernoemen, daar kunnen we alleen maar naar raden maar het zal wel iets met de regen te maken hebben. We hadden er in Kameroen al een beetje last van gehad, van regen. Volgens de lokale bevolking is het regenseizoen dit jaar te vroeg en dat zou nog wel eens voor complicaties kunnen gaan zorgen. Gabon is een klein landje aan de centrale west kust. Het wordt al een jaar of 25 geregeerd door Omar Bongo, een dictator uit de Walt Disney klasse. Vrijwel alle grote gebouwen, pleinen en straten in de hoofdstad heeft hij naar zichzelf vernoemd maar desondanks is Gabon eigenlijk het Zwitserland van Afrika. Libreville is een uiterst moderne stad waar we geen sloppen wijken kunnen ontdekken. De supermarkten zijn groot, modern en overvol en de stad is schoon en overzichtelijk. In de patisserie hebben ze lekkere koffie en goed gebak. En de politie is tot dusverre aardig en niet corrupt. Libreville is een prettige stad en we kunnen ons even te goed doen aan westerse luxe producten. Wat ons echter zwaar valt is de enorm hoge luchtvochtigheid in combinatie met de redelijk hoge temperaturen van soms wel 38 graden. Reizen is niet altijd vakantie en dat gaan we de komende weken beleven. Hier in het tropische hart van Afrika zweet je de hele dag en alles voelt klam. De was droogt nauwelijks meer en alles gaat muf stinken maar het moeilijkste deel moet nog komen. Dat is het gedeelte waar het asfalt ophoud. En geen asfalt betekend modder. Na onze negatieve ervaringen met de corrupte politie in Kameroen knijpen we hem wel een beetje voor Gabon, Congo, Zaxefre en Angola. De namen van de landen alleen al staan over het algemeen al garant voor zorgelijke gezichten en opgetrokken wenkbrauwen. De weg naar Libreville is echter geasfalteerd en daardoor probleemloos want asfalt heeft niet zoveel last van het hemelwater. Voorlopig gaat het voorspoedig in Gabon. Geen problemen aan de grens en correcte politie agenten. We passeren de evenaar 2 keer alleen is de evenaar vreemd genoeg niet daar waar het grote Equator bord staat maar 5 km verder. We hebben het met 2 GPS'en gecontroleerd dus het bord staat echt helemaal verkeerd. Anyway, in Libreville gaan we een poging doen om het visum voor Angola te halen. Het laatste nieuws is echter dat ze alleen op maandag visa uitschrijven en het is donderdag maar na 3 keer voor nop terug gekomen te zijn laten we ons nu niet weer weg sturen en we besluiten tot een sit-in actie. We gaan gewoon niet meer weg en blijven maar door praten en warempel, na een uurtje of zo zijn ze ons zo zat dat we de volgende dag het visum kunnen ophalen en dat voor de normale prijs! In gezelschap van Martin, een Duitse motor rijder die ons vergezeld sinds Yaounde in Kameroen, begeven we ons richting het zuiden. Op weg naar het hol van de leeuw.





Doordat het regen seizoen dit jaar vroeg is begonnen hebben we besloten om niet te lang te treuzelen in Gabon en dat betekend dat we helaas geen tijd hebben voor de nationale parken die nogal bijzonder schijnen te zijn en waar men laagland gorilla's en jungle olifanten kan zien. Wij niet dus want wij gaan snel op weg naar het zuiden om zo te proberen het regenseizoen weer een beetje in te halen. De wegen worden almaar slechter en het asfalt heeft allang plaats gemaakt voor gravel en modder. Het probleem is dat er veel trucks onderweg zijn en als zo'n truch vast komt te zitten dan is het maar afwachten hoe lang het gaat duren voor dat je er langs kunt. En dat kan enorm lang duren. Soms zitten er meerdere trucks tegelijk vast en dan houd alles op en kun je je tentje wel op gaan zetten.





Ook de Afrikaanse bruggen zijn ook niet altijd wat ze zouden moeten zijn en soms heb je ineens heel erg de behoefte om er even over te lopen en er een keer op te springen.





Martin rijdt meestal een eind voor ons uit. Maar nu staat hij langs de kant van de weg en kijkt beteuterd naar zijn motor. "Ich habe ein riesen Problem" stamelt hij. Zijn achtervork is compleet afgebroken en zijn normaal gesproken hoge cross motor ziet eruit als een Amerikaanse low rider. Het is gelukkig slechts 4 km naar het volgende stadje Tchibanga en het is allemaal berg af. We weten al snel een garage te vinden die gerund wordt door een Fransman die wel wat contacten heeft. Maar na wat heen en weer gebel met Libreville moeten we tot de conclusie komen dat en dergelijke achtervork niet in Gabon te krijgen is. Gezien het regenseizoen "probleem" besluiten we na 2 dagen afscheid te nemen van Martin en vervolgen we onze weg. De weg wordt steeds natter en er verschijnen steeds meer moddergaten en grote plassen. De auto doet het echter prima en met de BFG modder banden ploegen we overal doorheen. We bieden nog wat lokalo's die vast zitten in de modder de helpende hand en zo komt Congo almaar dichterbij.





De check out bij de Gabonese Douane is memorabel. Ze willen een kopie van ons paspoort. Want, zo verklaard de douanier, als we in Congo vermoord worden dan hebben ze tenminste bewijs dat we hxfan land hebben verlaten. Mmmm!!! We zijn eigenlijk maar kort in Gabon geweest maar de mensen zijn OK en het lijkt een tamelijk stabiel en welvarend land met weinig corruptie maar we hebben helaas niet dieper kunnen kijken dan ca 1 cm onder het oppervlak van de Gabonese samenleving.





"Eat dessert first, Life is uncertain" -Anonymous

Geen opmerkingen:

Een reactie posten